[an error occurred while processing this directive]

Siste artikler:

Kristian Lykkeslet Strømskag

Kristian Lykkeslet Strømskag

Kulturradikal eleganse

Oppdatert søndag, den 17. desember, 2006.

En anmeldelse av anmelderen Inger Merete Hobbelstad (Dagbladet)

«Inger Merete Hobbelstad»
Dagbladet
Akersgata, Oslo
Av dramaturg Kristian Lykkeslet Strømskag


Bad hair-høst i Dagbladet 1)
TEATER: Ja da, less is more. Men noen ganger er mer også rett og slett mer - blant annet i Dagbladet 2).  For å framstille gode teateranmeldelser kan det se ut som Dagbladet har bestilt en ung og uredd skribent og sluppet henne ut på scenegulvet.
  Hos «Hobbelstad» forkynnes «smil til verden»-mottoet ironisk gjennom den naive stemmen, og det finnes ikke noen makt i verden hellig enfold ikke kan overvinne.3)
 Med et slikt utgangspunkt er man avhengig av oppfinnsomhet og overskudd, og i sin første høst sprudler «Hobbelstad». Språket utnyttes for det det er verd: Klisjeer henges til tørk på klessnora for å brukes igjen 4) , mens barnevogner heises opp og ned 5) , og «Hobbelstad» hengir seg til leken med en upåklagelig energi som tidvis gir seg utslag i lystige, men utilgivelige feiltrinn 6).
 Det er morsomt å bli brakt inn i dette frodige universet 7).  «Hobbelstad» er engasjert og engasjerende som anmelder 8).  Hun er diskret modernisert i klesveien, og «Hobbelstad»s lange hår og enkle, svarte påkledning understreker det iherdige og effektive i tolkningen hennes 9).
 Den ferske anmelderen er aktiv og likefram, bestemt og spontan i sine reaksjoner 10).  Skuespilleren framstilles som den feige fjotten han på mange måter er 11).  Derimot virker den solidoxsmilende og solbrune «Hobbelstad», stylet og kledd opp som vestkantjente, aldri ordentlig grepet 12).  Unge «Hobbelstad» må dessuten lære seg å be-gr-un-ne 13).
Anmeldelsen er skrevet på grunnlag av Inger Merete Hobbelstads anmeldelser «Nordnorsk eleganse» (Gjengangere) og «Søppeldronninga» (Kunsten å kverke ei kjerring) på Hålogaland Teater.
Fotnoter
1)  Henvisning til Inger Merete Hobbelstads anmeldelse av Hair. Den hadde tittelen Bad Hair Day og startet slik: Tenk deg den morgenen på badet. Huden er gusten, håret er flatt, og taklysene tegner mørkeblå ringer rundt øynene. Det kommer til å bli en dårlig dag. Slik er følelsen i de første scenene i Hair på Det Norske Teatret.
2)  Dette er en ordrett gjengivelse av Hobbelstads karakteristikk av scenografien til forestillingen Kunsten å kverke ei kjerring på Hålogaland Teater. Men på Hålogaland Teater er erstattet med i Dagbladet.
3)  Her er Kunsten å kverke ei kjerring erstattet med Hobbelstad, uironisk med ironisk og hovedpersonen med stemmen. Ellers ordrett som hos Hobbelstad.
4)  Hobbelstads beskrivelse av scenografien. Scenografien er erstattet med språket. Teposer er byttet ut med klisjeer.
5)  Ren avskrift. Her henspeiler det på en forbrukertest av barnevogner som Dagbladet ga Hobbelstad i oppgave å skrive mellom to av sine oppdrag som anmelder.
6)  Dette er Hobbelstads beskrivelse av ensemblet. Skuespillernavnene er byttet ut med Hobbelstad. Overspill er erstattet med feiltrinn.
7)  Ren avskrift.
8)  Dette er Hobbelstads beskrivelse av Guri Johnsons Fru Alving i Gjengangere. Her er Guri Johnsen byttet ut med Hobbelstad og fru Alving med anmelder.
9)  Her erstattes hovedrollene med hun og Johnsons korte med Hobbelstads lange.
10)  Den nordnorske fru Alving er erstattet med Den ferske anmelderen. Ellers avskrift.
11)  Manders er byttet ut med Skuespilleren.
12)  Her erstattes Osvald med Hobbelstad, vestkantgutt med vestkantjente. Ellers er det ordrett slik Hobbelstads beskriver Jørn-Bjørn Fuller-Gees Osvald.
13)  Dette er Hobbelstads dom over Jørn-Bjørn Fuller-Gee. Jørn-Bjørn Fuller-Gee er erstattet av Hobbelstad og ar-ti-ku-le-re er erstattet med be-gr-un-ne.